Tuesday, May 7, 2013

Bersedekahlah Untuk Dirimu Sendiri


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Kali ni saya nak kongsikan hadith yang dibincangkan oleh sahabat usrah saya, Miza. 

Betul menarik !

Tentang Hadith-40 Imam Nawawi. Miza menyentuh Hadith ke-25 yang berbunyi-


Dari Abu Dzar radhiallahuanhu: Sesungguhnya sejumlah orang dari shahabat Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam berkata kepada Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam
“Wahai Rasululullah, orang-orang kaya telah pergi dengan membawa pahala yang banyak, mereka solat sebagaimana kami solat, mereka puasa sebagaimana kami puasa dan mereka bersedekah dengan kelebihan harta mereka (sedang kami tidak dapat melakukannya). 

(Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam) bersabda: Bukankah Allah telah menjadikan bagi kalian jalan untuk bersedekah? 

Sesungguhnya setiap tashbih  merupakan sedekah,
setiap takbir merupakan sedekah, 
setiap tahmid merupakan sedekah, 
setiap tahlil merupakan sedekah,
amar ma’ruf nahi munkar merupakan sedekah 
dan setiap kemaluan kalian merupakan sedekah.

Mereka bertanya: Ya Rasulullah masakan dikatakan berpahala seseorang di antara kami yang menyalurkan syahwatnya? 
Beliau bersabda: Bagaimana pendapat kalian seandainya hal tersebut disalurkan di jalan yang haram, bukankah baginya dosa? Demikianlah halnya jika hal tersebut diletakkan pada jalan yang halal, maka baginya mendapatkan pahala. [Hadis Riwayat Muslim]


Subhanallah...........
Indahnya Islam ini, buat apa sahaja dari sekecil-kecil mengucapkan Alhamdulillah itupun dikira sedekah dan berpahala !
Terang dan jelas Allah sebut juga dalam Al-Quran:-

Maksudnya : "Barangsiapa mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula.” (Surah Az-Zalzalah ayat 7-8)


Agaknya, kenapa ya penting sedekah ni? Sebelum-sebelum ini saya selalu anggap sedekah ni tak lain hanyalah sekadar 'memberi' seperti yang pernah saya nyatakan di  entri ini.

Rupanya, kita bersedekah ini juga untuk diri kita sendiri. Ha, bagaimana pula tu?
Sebagaimana dikisahkan dalam sebuah hadis. Rasulullah sallalahu a'laihi wassalam pada suatu ketika menyembelih seekor kambing. Oleh isterinya Siti Aisyah, daging kambing tersebut dibagi-bagikan kepada para sahabat dan tetangganya. 

Ketika Rasulullah bertanya tentang daging kambing tersebut, dijawab oleh Aisyah, "Ini ya Rasulullah, tinggal sempilnya (kaki kambing) yang tersisa, semua sudah habis dibagi-bagikan." Mendengar itu. Rasulullah bersabda, "Oh, bukan begitu, wahai Aisyah. Sesungguhnya semuanya ada dan tetap untuk kita, kecuali kakinya ini yang belum tentu akan menjadi rezeki kita"
 
Ha... Sebabnya, yang telah disedekahkan pada orang lain itu, telahpun dicatat oleh malaikat sebagai PAHALA dalam BUKU AMALAN KITA !  Sedangkan harta yang sedia ada pada tangan kita sekarang belum tentu jadi pulangan pahala kepada kita. Selagi ia disimpan, selagi itu 'tiada nilai pahala' pada harta itu.

Malah, jam yang kita pakai sekarang pun, kalau ditakdirkan Tuhan kita mati esok, maka sudah pastinya jam itu akan dibahagikan mengikut faraid di kalangan waris yang masih hidup.  Jadi, yang mana satu yang kita berani isytiharkan 'hak' kita ???

Harta dan wang kita yang sedia ada, ketika  kita hidup ni, ia tidak lebih dari sekadar harta pandangan fizikal seperti  wang yang disimpan di bank,  kereta yang kita sedang guna, rumah yang sedang kita duduki dan sebagainya bukanlah milik kita pada pandangan ALLAH... ia adalah 'amanah' yang dipertangungjawabkan !

Kecualilah, harta benda kita itu,  kita siap sedia nafkahkan, wakafkan dan sedekahkan... barulah ia benar-benar 'milik' kita. Milik kita yang kita akan bawa jumpa kepada Allah nanti di Hari Pembalasan


https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/734475_4778227295789_2095023237_n.jpg

No comments: