Tuesday, May 7, 2013

Bulatan Gembira

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah

Tiada yang selayak yang dipuji melain Allah jua. Sungguh indah perancangan Allah dalam usaha saya mencari keluarga usrah untuk terus memperbaiki diri yang selalu lupa ini.

Dihantar-Nya, insan-insan biasa yang berhati Luar Biasa !

Luar Biasa kerana kami bertemu di medan Usrah kerana Allah, berpisah juga kerana Allah...

Setiap kali Usrah, sentiasa ada misi yang perlu dilaksanakan. Alhamdulillah Naqibah saya Kak Leena sentiasa 'memantau' kami. Hantar SMS reminder tentang solat dhuha, surah Al-Kahfi di hari Jumaat dan tanya khabar iman dan banyak lagi. Semoga Allah melimpahi rahmat dan kasih sayang kepada kak Leena yang tulus hatinya ini...

Perjalanan saya bermula apabila menyertai satu program knowledge-sharing My Hijab My Love.

Program ni sebenarnya dibentuk dari usrah-usrah kecil  di bawah IKRAM. Dan dari IKRAM juga saya mula mengenali dan sangat mengkagumi Dr Harlina Siraj.

Berbalik semula kepada keluarga usrah saya kini, alhamdulillah sehingga entri ini ditulis sudah 7 kali pertemuan di antara kami..

Pertemuan kali pertama lebih kepada sesi perkenalan. Kak Leena beri banyak pencerahan tentang solat tahajjud, ukhwah dan pengisian usrah akan datang. InsyAllah, di masa-masa akan datang saya akan kongsikan pengisian dalam Usrah.

Antara yang dibincangkan dalam usrah ialah tentang buku Apa Erti Saya Menganut Islam karangan Ustaz Fathi Yakan

Selain buku ini, kami akan berkongsi satu hadis setiap kali perjumpaan. Mengikut giliran.

Tersangatlah indah bila kita ini 'diperingatkan' Allah melalui kawan-kawan. Kadang-kadang, bukan kita tak tahu tentang sesuatu hadis itu, tapi hati seperti 'kering' je bila membacanya seorang diri. Namun, bila disampaikan oleh orang lain, dengan olahan dan sentuhan pengalaman masing-masing barulah hati ni ada rasa sesuatu.

Seronok benar usrah ini. Bila fikir-fikir semula, bagi sesiapa yang nak mula berhijrah mencari Islam, cubalah sedaya-upaya yang mungkin mencari kumpulan usrah. Sebabnya, kita ada kawan untuk buat perubahan.

Bila kita seorang, kita tidak kuat. Dan mungkin banyak persoalan yang nak kita tanyakan tapi tiada tempat untuk kita luahkan. Kadang-kadang juga cabaran dari sekeliling juga akan buat iman kita sedikit goyah, jadi bila ada kawan, kita ada sumber kekuatan.

Bagi kawan-kawan yang perlukan kumpulan usrah atau mencari-cari Kumpulan Usrah, nanti bolehlah bertanyakan kepada Sister Farwina melalui emelnya farwynafaroque@gmail.com.

Dengan menyertai  usrah, moga-moga Allah beri keizinan untuk kita beroleh lebih banyak kebaikkan....
insyAllah




No comments: